Sertleşme Bozukluğunun Tedavisinde PRP – Dr. Tepeler

Son yıllarda cinsel fonksiyon bozukluğu yaşayan hastalarımıza yeni tedavi yöntemleri sunmaktayız. Şok dalga tedavisi (SWT), PRP, kök hücre uygulamaları tek başına veya ilaç tedavilerini ile kombine olarak başarıyla uygulanmaktayız.

Sağlıklı bir cinsel yaşam için erkek cinsel organı olan penisin yeterli düzeyde sertleşmesi (ereksiyon) gereklidir.Peniste ereksiyonu sağlayan mekanizma, penis içinde yer alan 2 adet silindirimsi cisimlerin (kavernöz cisim) kan ile dolarak şişmesidir. Kavernöz cisimler içesinde damar yatağı (mikro vasküler ağ) bulunmaktadır.

Süngerimsi yapıya sahip kavernöz cisimlerin kan akımının bozulması sonucunda sertleşme sorunu dediğimiz erektil disfinksiyon ortaya çıkmaktadır.

Kan akımının bozulması genellikle damar yapısında bozulma (sigara kullanımı, ateroskleroz, diyabet, hiperlipidemi, obezite) sonucu oluşmaktadır. Erektil disfonksiyon tedavisinin medikal tedavisinde kullandığımız ajanlar damarların gevşemesini sağlayıp kan akımını artırarak etki göstermektedir. Rejeneratif tıpta uyguladığımız ESWT, PRP veya kök hücre tedavisi ile yeni kan damarlarının oluşumunun sağlanması amaçlanmaktadır. Sertleşme bozukluğunda PRP uygulaması fikri ilk olarak hayvanlarda yapılan deneysel çalışmalarda olumlu sonuçlar alınması ile başladı.

İnsan çalışmalarında PRP’nin tek başına veya diğer tedavilerle kombine edildiğinde ereksiyonda ciddi iyileşme olduğu gözlemlenmiştir.

PRP Nedir?

PRP (plateletten-trombositten zengin plazma- platelet rich plasma) denilen kan ürünü, iyileşmeyi uyaran yüksek oranda trombositten oluşan bir tedavi yöntemidir. Hazırlanan konsantrasyonda normal kandan 3-7 kat daha yoğun miktarda trombosit bulunur. Bu plateletler içerisinde yoğun miktarda bulunan büyüme faktörleri (platelet-derived growth factor (PDGF), transforming growth factor-b, VEGF, and FGF) etkili olur. Bu büyüme faktörleri kök hücreleri uyarır, inflamasyonu-doku hasarını onarır, yeni damar oluşumunu uyarır ve iyileşmeyi hızlandırır. Kullanıldığı dokuda gençleştirme sağlanmış olur.Bu özellikleri nedeniyle cilt, eklem kas hastalıklarında, iyileşmeyen yaralarda, saç dökülmelerinde ve kozmetik amaçlı plastik cerrahide yaygın olarak kullanılmaktadır.

PRP Nasıl hazırlanır ve uygulanır?

Hastadan işlem öncesi kan alınır. Kan alınırken aç veya tok olması fark etmez. Alınan kan özel tüplere aktarılır ve bu tüpler kan hücrelerini ayrıştıran bir cihaza yerleştirilir.

içerisindeki serum ve hücreleri tüp içinde belli katmanlarda birikmesini sağlar. PRP kısmı tüp içerisinden özel enjektöre çekilir.

Bu hazırlık yaklaşık 15-20 dakika sürer. Hazırlandıktan sonra hastamız muayene sedyesine alınır. Penis kök kısmına bir klemp konulur. Penisin her iki korpus kavernozumuna hazırlanan PRP enjekte edilir. Enjeksiyon sonrası penis klempe halde bir süre daha bekletilir.

Bu sürede penis içine verilen trombositler peniste kalır. Aksi halde hızla kan akımına karışır. Sonrasında klemp alınarak işlem tamamlanmış olur.

İşlem sonrası hastalarımız günlük yaşantısına dönebilir. Duş alabilir, cinsel ilişkiye girebilir. Alkol kullanabilir, seyahat edebilir, araç kullanabilir.

PRP Tedavisi kimlere uygulanabilir?

1. İleri düzeyde olmayan hafif-orta şiddetli erektil disfonksiyon: Yapılan araştırmalar 2 seans PRP sonrası hastaların ereksiyon fonksiyonlarında anlamlı ölçüde iyileşme olduğunu göstermiştir. Etkisi 1-3 ay arasında görülmeye başlar. Bu etki en az 6 ay kadar sürmektedir.

Tedavi şekli, PRP uygulama sıklığı konusunda fikir birliği yoktur. Genel uygulama haftada bir olacak şekilde ayda 2-3 seans uygulama şeklindedir. Kendi pratiğimde ESWT tedavisi uyguladığım hastalara 6 seans içerisinde 2 seans PRP uygulama şeklindedir.

2. Peyroni hastaları: Peniste oluşan peyroni plaklarına PRP uygulanması ile plakların boyutunda küçülme olduğunu, sertleşme gücünün arttığını gösteren araştırmalar vardır.

3. Kronik prostatit, interstisyel sistit ve idrar kaçırma tedavisinde de çok yaygın olmasa da kullanılabilmektedir.

PRP İşleminin yan etkisi var mıdır?

PRP hastanın kendi kanı kullanılarak hazırlanır. Kan sulandırıcı kullanan kişilerde ilaç birkaç gün önceden kesilerek uygulanabilir. Enjeksiyon yerinde hafif bir ağrı hissedilebilir. Şimdiye kadar bildirilmiş herhangi bir yan etkisi komplikasyonu yoktur.